שבילי אופניים
עודכן: 28 באוג׳ 2023
1. גוון השבילים

משרד התחבורה קבע ששבילים לאופניים יצבעו בגוון ירוק.
הצבע הירוק נבחר כידוע ע"י הטבע לצבוע בו את הצומח בכלל ואת הדשא בפרט.
גם יצרני השטיחים המייצרים שטיחי דשא
סינטטי, לא התווכחו עם הטבע ואימצו את הצבע הירוק.
איי תנועה ושטחי מפרדות בכבישים, מצופים במקרים רבים בשטיחים ירוקים של דשא סינטטי,
כי זה גם אסטטי וגם חוסך השקיה.
למה לצבוע בירוק גם את שבילי האופניים?

זה עלול להטעות רוכב שרואה מרחוק רצועה
ירוקה, אבל כשיתקרב יראה מפרדה מצופה בשטיח, או עם דשא אמיתי.
הצבע הירוק בעייתי גם בגלל שעיוורי צבעים לא
מזהים אותו.
יש הרבה צבעים יפים, הגוון הוורוד למשל, גם יפה, גם לא מטעה, וגם אופטימי.



2. שביל שקוע או שביל במפלס המדרכה
לפי ההנחיות של משרד התחבורה לתכנון שבילי אופניים, שביל האופניים צריך להיות מונמך ב-10 ס"מ מהמדרכה להולכי רגל הצמודה אליו. השביל יהיה תחום עם אבני שפה.
הפרש הגבהים בין המדרכה לבין שביל האופניים, עלול ליצור בעיות בטיחות.
אם הולך הרגל לא עירני כי הוא שקוע בשיחה או במחשבות, יסטה מהמדרכה לתוך השביל, הוא עלול למעוד וליפול בגלל המדרגה שנוצרת ע"י אבני השפה.
הרוחב של שבילי האופניים הוא קטן בדרך כלל. הרוחב משתנה לרוב בין 1 מ' בשביל חד-סטרי, לבין 2.5 מ' בשביל דו-סטרי. אם רוכב אופניים ירצה לעקוף רוכב אחר, או לעקוף הולך רגל אשר בטעות או בגלל הצפיפות שבמדרכה נכנס לשביל, הרוחב הצר בין אבני השפה יקשה עליו לעקוף.
אם השביל יהיה במפלס המדרכה, לא יהיה קושי בעקיפה.
הגוון השונה של שביל האופניים מספיק כדי לגרום להולכי הרגל להימנע מלהכנס אליו.
3. שביל לאופניים בגב תחנת אוטובוסים - סכנה בטיחותית
שביל לרוכבי אופניים צריך להסתיים לפני תחנת אוטובוסים ולהתחיל שוב אחרי התחנה.
לאורך תחום התחנה, בגב התחנה, רוכבי האופניים צריכים לנסוע מאחורי התחנה בשטח משותף להם ולהולכי רגל.
הסככה של תחנת האוטובוסים מסתירה לרוכבי האופניים את הולכי הרגל שנמצאים בצד הרחוק של הסככה. הסככה מסתירה גם להולכי הרגל שרוצים לעבור לצד האחורי של הסככה, אופניים שמתקרבים.
ברצועה משותפת להולכי רגל ולרוכבי אופניים מאחורי הסככה, רוכבי האופניים יכולים להתרחק מהסככה, ולהימנע ע"י כך מלפגוע בהולך רגל שצץ מאחורי הקצה הרחוק של הסככה.
בתוך שביל לאופניים, רוכב האופניים חייב להישאר בנתיב שצמוד לגב הסככה. גב הסככה אינו שקוף. אם באותו רגע הולך רגל יתחיל לחצות את השביל, הוא ייפגע.
שביל לאופניים בצמוד לגב סככה של תחנת אוטובוסים מהווה סכנה בטיחותית.

שביל בגוון ירוק לאופניים חשמליים?

מה זה באמצע? שני שבילי אופניים רחבים?
4. אין צורך בתמרורים בשביל לאופניים
כדי שהולכי הרגל יבינו שמדובר בשביל שמיועד לרוכבי אופניים ולא בשביל שמיועד להליכה, מספיק הגוון השונה של השביל לאופניים והסימון של אופניים על-גבי השביל.
ריבוי תמרורים ובעיקר עמודי תמרורים על המדרכה, מפריע גם להולכי הרגל וגם לרוכבי האופניים.
תודה רבה! מאמר מעניין.