התחלת מעקה בטיחות
עודכן: 1 באוק׳ 2024

מעקה בטיחות בצד הדרך נועד למנוע היפגעות ממפגע בטיחותי שנמצא מעבר לשול, או נפילה של הרכב לתעלה או לתהום שבצד הכביש, או למנוע הדרדרות במדרון תלול שמעבר לשוליים.
מעקה תיקני יעזור לנהג שפגע במעקה לחזור לנתיב הנסיעה.
התחלת המעקה היא קצת לפני התחלת הקטע המסוכן, וסיום המעקה קצת אחרי סוף הקטע המסוכן.
המעקה נועד להציל את הנהג ואת הנוסעים, במקרה שהנהג איבד את השליטה על ההגה.
אם נהג מאבד שליטה קצת לפני התחלת המעקה הוא יתנגש בקצהו של המעקה, והמעקה עלול לחדור כשיפוד לתוך הרכב.
אחת הדרכים המקובלות היא לחבר למעקה משטח מתכת רוחבי בתחילתו, כדי לבטל אל הסכנה של פגיעה בקצה החד של המעקה.
המשטחים הרוחביים האלה קרויים "מיתקני קצה" ועלות כל אחד היא אלפי שקלים.
מיתקני הקצה אמורים להיות גם סופגי אנרגיה, אבל בפועל עיקר תרומתם היא בהגדלת שטח המגע בין קצה המעקה לבין חזית הרכב הפוגע.
במקום להשקיע במיתקני קצה, ניתן להרחיק את התחלת המעקה כ-1.0 מ' או 2.0 מ' מקו המעקה שבהמשך הכביש, ובאלכסון להתקרב עד למרחק הקבוע.
באזור שלפני התחלת מעקה הבטיחות, לא קיים המפגע שבהמשך הדרך, המפגע שבגללו נדרש מעקה הבטיחות, אין עדיין תהום מעבר לשוליים והשיפוע של מילוי העפר שמעבר לשוליים הוא מתון ואין חשש להדרדרות הרכב או התהפכותו.
לכן, לא חייבים להרחיב גם את השול, ואם יש צורך, להשתמש בעמודים ארוכים יותר, ואף צפופים יותר.
לחילופין, ניתן לפני התחלת המעקה, להוסיף קטע בו המעקה מתחיל בגובה 0 וגובה בהדרגה לגובהו הקבוע של המעקה שבהמשך.
במקרה זה המעקה צריך להתחיל מוקדם יותר, כדי שרכב שיפגע בקטע המשופע של המעקה וכנראה גם יחצה אותו, לא ייפגע מהמפגע שבהמשך הדרך, שבגללו הותקן המעקה.
ככלל, בגלל העלויות הנוספות של התחלת מעקה בטיחות, וגם בגלל שיפור הבטיחות עצמה, כאשר מדובר בהפסקה קצרה בין שני מעקות, רצוי לשקול את ביטול ההפסקה, והמשכת המעקה גם בקטע בו אינו הכרחי.
כל מה שנאמר מתייחס רק למעקה שנמצא מימין לדרך ולא במעקה במקום בו הדרך מתפצלת, ומתחילה רמפת יציאה. כאן הנהג אמור להחליט אם לנסוע מימין למעקה או משמאלו.
במצב של התפצלות דרכים, רצוי להרחיק ככל האפשר את התחלת המעקה מנקודת ההתפצלות.
כאן התנגשות במעקה עלולה להיות קטלנית ואכן נדרש מיתקן סופג אנרגיה, או להסתפק בחבית מלאה בחול.



באין מעקה בטיחות. כאן המידרון שמעבר לשוליים מתון.
Comments