גלאי רכב על מעברי-חציה
עודכן: 12 באפר׳ 2024
בצמתים מרומזרים רבים מותקנים גלאים האחראים על פתיחת האור הירוק ברמזור.
גלאי הפתיחה / פסיחה מותקנים בזרועות משניות של הצומת בהן התנועה מעטה, כדי שלא יקבלו אור ירוק כאשר אין בהן מכוניות.
הגלאים מופעלים על-ידי לולאות אלקטרו-מגנטיות המוטמנות באספלט של הכביש.
ההסבר ההנדסי הוא שחשמל הזורם בלולאה סגורה יותר שדה מגנטי. הכנסת מתכת אל תוך השטח הכלוא בלולאה, מחזקת את השדה המגנטי. כלי רכב הנכנס ללולאה יוצר שינוי כזה ומנגנון הבקרה של הרמזור מגיב בהתאם.
לולאות אלה הן בעלות רגישות גבוהה כדי שיזהו גם כלי רכב דו-גלגליים וגם מכוניות דלות מתכת.
לפי הנחיות משרד התחבורה הלולאות מותקנות גם מעבר לקו העצירה, עד למרחק של 1 מ' מהנתיב בדרך החוצה, כולל בתחום מעבר החציה.

ההנחיות הקיימות מעודדות כלי-רכב דו-גלגליים ואף נהגי מכוניות, לעצור ולהמתין לאור הירוק על מעבר החציה, ולסכן בכך את הולכי-הרגל ולהפריע להם.
אם להתבטא שלא בלשון המעטה, הנחיות משרד התחבורה מעודדות עבריינות תנועה.
הרגישות הגבוהה של הלולאות עלולה לגרום גם לכך שהגלאי יזהה כלי רכב הנוסע בדרך החוצה, כרכב שממתין לאור ירוק.
התקנת הלולאות רק בשטח שלפני קו העצירה, תשפר את הבטיחות ואת איכות החיים של הולכי הרגל.
אם רכב שממתין על מעבר החציה לקבלת אור ירוק לא יקבל אור ירוק עד שיבוא רכב נוסף שיעמוד מאחוריו, הנהגים יתרגלו לעצור לפני קו העצירה ולכבד את חוקי התנועה.

Comments